Branding strategie

Het uitwerken van een branding strategie was vroeger heel eenvoudig. Je werd als organisatie beperkt tot het gebruik van offline media, zoals de lokale krant, een spotje op de radio, enzovoorts. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden om je branding strategie vorm te geven steeds uitgebreider. Zet bijvoorbeeld een website of webwinkel op, maak gebruik van advertenties op social media, werk aan je posities in de zoekresultaten of koop advertentieruimte op belangrijke zoekwoorden. De diversiteit aan mogelijkheden heeft het relatief lastig gemaakt om je marketingbudget op een efficiënte wijze in te zetten. 

Social Elephant helpt je bij het vormgeven van een branding strategie, door verschillende marketingmiddelen met elkaar te combineren. Steeds vaker kiezen bedrijven voor een omnichannel strategie, waarbij de focus niet langer op individuele verkoopkanalen gelegd wordt. De overgang naar een omnichannel strategie heeft een grote invloed op de branding strategie van je organisatie. 

Zorg voor een uniforme huisstijl als organisatie

Wanneer een potentiële klant je website of kanalen op social media bezoekt, moet deze hetzelfde gevoel krijgen als in een fysieke winkel. Wil je autoriteit uitstralen als bedrijf, of ben jij juist die hippe en vlotte organisatie? Speel met verschillende kleuren, om je offline- en online uitingen aan te laten sluiten bij je doelgroep. Bovenal is het belangrijk om voor een uniforme huisstijl te zorgen. Niet alleen bij de combinatie van offline- en online kanalen, maar bijvoorbeeld ook op social media en je website.

Leer je doelgroep beter kennen

Een belangrijk onderdeel van de digitale transformatie die veel bedrijven doormaken, is het gebruik van data. Met data kun je processen binnen je organisatie optimaliseren en efficiënter inrichten. Ook geeft de data je inzicht in de doelgroep van je organisatie, de manier waarop mensen je website of webwinkel bereiken, enzovoorts. Gebruik de data om een schets te maken van een typische klant. Je kunt de branding strategie hierop aanpassen. Via welke kanalen zijn je klanten te bereiken? Met welke stijl trek je de aandacht van deze klanten? Enzovoorts.

Gebruik een mix van kanalen

Eerder werd de omnichannel strategie al aangehaald. Onder een omnichannel strategie verstaan we het integreren van verschillende offline- en online kanalen. Niet langer focussen bedrijven zich op individuele kanalen. Steeds vaker komt de klant centraal te staan in de bedrijfsvoering! Maak hier gebruik van in je branding strategie, door verschillende kanalen met elkaar te integreren. 

Plaats advertenties op social media en zorg voor interactie met je doelgroep, werk een SEO strategie uit om hoger in de zoekresultaten te verschijnen, kies voor SEA-campagnes om op de korte termijn te presteren, enzovoorts. Ook targeting, het richten van advertenties, is een belangrijke factor in het succes van je branding strategie. Zorg dat advertenties de juiste doelgroep weten aan te spreken, door mensen te selecteren op basis van hun leeftijd, interesses, aankoopintenties of woonplaats.

Hulp van Social Elephant bij je branding strategie

Social Elephant helpt je graag de optimale mix van offline- en online kanalen te vinden, om zo voor een verbetering van je bedrijfsresultaten te zorgen. Van welke kanalen maak jij momenteel al gebruik om je doelgroep te bereiken?

KENNIS DELEN IS VERMENIGVULDIGEN

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden