design thinking

Als ondernemer met een eigen organisatie moet je je constant meebewegen met de tendens van jouw vakgebied om staande te blijven. Zoekende naar nieuwe manieren om jouw doelgroep te bereiken, zijn er al talloze methoden uitgewerkt die jou hiermee kunnen helpen. Een van deze methoden is Design Thinking, ook wel het ontwerp denken genoemd. Dit is een ontwerp methode die zich volledig focust op jouw doelgroep. 

De Design Thinking methode verandert de manier waarop organisaties ontwikkelen op het gebied van strategieën, processen, producten en diensten. Met Design Thinking zorg je er ook voor dat er structuur en richting in jouw innovatieproces gebracht wordt.

Wat is Design Thinking?

Waar hebben we het nou eigenlijk over? Wij kunnen het nog zo goed uitleggen, maar Tim Brown (president en CEO van IDEO) heeft dat beter gedaan: ‘Design Thinking is een mensgerichte benadering voor innovatie, die werkt vanuit de gereedschappen doos van de designer om de behoeften van mensen, mogelijkheden van technologie en de vereisten voor zakelijk succes te integreren.’

Hoe werken wij met Design Thinking?

Onze werkwijze bestaat uit vijf fasen. Het belangrijkste binnen al deze fasen is dat de behoeftes van de klant het uitgangspunt vormen. 

  1. Empathize: In deze fase houden we een sessie met de opdrachtgever over de inhoud van de problematiek waarmee zij naar Social Elephant komen. Het doel van de sessie is om het probleem uit te diepen en hier zoveel mogelijk informatie over te verzamelen. Gedurende deze fase worden er nog geen oplossingen besproken.
  2. Define: Alle informatie uit fase 1 komt samen in deze fase: het definiëren van het kernprobleem. Deze definitie is dan ook gelijk het resultaat van deze fase.
  3. Ideate: In deze fase worden meerdere oplossingen besproken voor het gedefinieerde probleem. Design Thinking gaat ervan uit dat er zoveel mogelijk ideeën in overweging genomen moeten worden. Op deze manier wordt het probleem vanuit verschillende invalshoeken bekeken.
  4. Prototyping: Nu wordt er kritisch naar elk idee gekeken door voor- en nadelen op te sommen.  Op basis hiervan worden de beste ideeën gekozen. Vervolgens worden de gekozen producten/diensten tot uitvoering gebracht en het resultaat hiervan zijn een aantal prototypes. Bij een website wordt er bijvoorbeeld een klikmodel gemaakt om te kijken naar de functionaliteit van de oplossingen. Het gaat hier om de structuur, maar ook om de usabillity en het design.
  5. Testing: In deze fase worden de prototypen getest op basis van ervaringen van de gebruikers. Er wordt meerdere malen feedback gegeven en uiteindelijk wordt het product gebruiksklaar gemaakt. Nu we alle vijf fasen hebben doorlopen staat er een sterk doordacht en goedgekeurd eindproduct klaar voor gebruik.

Design Thinking heeft dus verschillende fasen. In de realiteit wordt het proces vaak niet-lineair uitgevoerd en lopen er wellicht meerdere fasen tegelijk door elkaar. Daarom is het ook belangrijk om flexibel te kunnen werken en het overzicht hierin te houden.

De waarde van Design Thinking

Design Thinking heeft vele voordelen ten opzichte van andere methoden:

  • Klantgericht.
  • Het proces is efficiënt en effectief ingericht.
  • Door de nieuwe aanpak ten opzichte van het probleem wordt er met een nieuw oogpunt gekeken naar oplossingen. 
  • De methode kan ook gebruikt worden voor bestaande producten. 

Kortom: de waarde van Design Thinking zit in het creëren van nieuwe kansen. In deze tijd van turbulentie en sterk toenemende concurrentie is het nog belangrijker geworden om onderscheid te maken met jouw organisatie. Het is een van de tools die voor jou het verschil kan maken! Design thinking is de onderliggende filosofie die innovatie genereert. Om het proces systematisch uit te voeren is de Design Sprint een geweldige manier. 

Wat is een Design Sprint?

Design Sprint is de methode die bij Design Thinking hoort. Het houdt in dat het product ontwikkeld wordt door het team, er twee feedbackrondes plaatsvinden en vervolgens volgt de oplevering van het product. Het nut van de Sprint is het beantwoorden van kritische, zakelijke vragen door middel van design, prototyping en ideeën testen, samen met de klanten. 

De Design Sprint bevat de vijf fasen van Design Thinking en de Sprint wordt in rap tempo gedaan, meestal ook in vijf dagen. Elke fase die bij Design Thinking genoemd is, wordt apart behandeld op één dag. Door de Sprint worden nieuwe producten of ideeën razendsnel ontwikkelt en daarom ligt de efficiëntie hoog. 

Een Design Sprint wordt gebruikt voor twee situaties: ontwikkeling van een nieuw product of verbetering van een bestaand product. Tijdens het proces vinden er geen lange discussies plaats, maar wordt er enorm veel draagvlak gecreëerd binnen je eigen organisatie. Bij Social Elephant houden we ons niet altijd vast aan de voorgeschreven vijf dagen, omdat wij voldoende tijd en aandacht aan elk onderdeel willen besteden.

KENNIS DELEN IS VERMENIGVULDIGEN

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden