Omni channel strategie

De online en offline wereld vullen elkaar aan! Dit is exact de gedachte achter een omni channel strategie van organisaties. In plaats van een fysieke winkel los te zien van een webwinkel, zouden beide elkaar moeten versterken. Niet langer richten organisaties zich op de manier waarop producten verkocht moeten worden. Veel belangrijker is het dat de klant centraal komt te staan. Op welke manier kan een klant zo goed mogelijk bediend worden? Wat is de exacte klantreis die een klant aflegt? Het is aannemelijk dat deze klantreis voor sommige klanten zowel elementen uit de offline-, als de online wereld bevat. 

Social Elephant helpt je een omnichannel strategie uit te werken voor jouw organisatie. Samen bekijken we op welke manier offline- en online uitingen van je organisatie elkaar kunnen versterken. Vergeet daarbij ook niet om te kijken naar hoe je jouw merk positioneert. Een sterke branding strategie is voor ieder bedrijf waardevol! 

Omnichannel strategie is voor iedereen nuttig

Soms wordt gedacht dat een omnichannel strategie niet altijd nuttig is. Denk bijvoorbeeld aan gespecialiseerde bedrijven die producten op maat maken, en afleveren bij klanten. In zo’n geval zal er vrijwel altijd een afspraak op locatie gemaakt worden om de wensen van klanten te bespreken. Dit betekent niet dat de klantreis van zo’n klant niet online kan beginnen. Normaliter heeft een potentiële klant zeven contactmomenten nodig om over te gaan tot de aankoop van een product of het afnemen van een dienst. 

Online kanalen kunnen in dit geval gebruikt worden om geïnteresseerden te informeren over de producten en diensten die geleverd worden. Andersom is het voor deze potentiële klanten mogelijk om online offertes aan te vragen, voor het eerst contact op te nemen voor een antwoord op vragen, enzovoorts. Het delen van informatie via online kanalen kan expertise uitstralen en daarmee de betrouwbaarheid die je organisatie uitstraalt vergroten voor potentiële klanten. 

Zorg dat je een beeld hebt van de klant

Het opzetten van een omnichannel strategie voor je organisatie begint bij het in kaart brengen van de klant. Werk hierbij bij voorkeur met persona’s. Dit zijn uitgebreide profielen van fictieve klanten. Hoe oud zijn je klanten? In welke omgeving woont een klant? Wat voor baan heeft een klant? Enzovoorts. Op basis van deze profielen kun je de omnichannel strategie verder uitwerken. Welke route leggen klanten af naar het eindproduct? Welke informatie zoeken klanten via online- en offline kanalen? Op welk moment kiest een klant specifiek voor een offline kanaal? Enzovoorts.

Zorg voor een uniforme huisstijl

Op basis van de verzamelde informatie kun je de customer journey, de klantreis, uitwerken en mappen op je dienstverlening. Hierbij is het dus belangrijk om een duidelijke branding strategie aan te houden. Online uitingen mogen qua stijl niet of nauwelijks afwijken van offline uitingen. Dat geldt niet alleen voor de gebruikte kleuren en afbeeldingen, maar ook voor geschreven content. Zorg er om deze reden voor, dat je omnichannel strategie geïntegreerd is met je content strategie, je social media strategie en je websitestrategie in het algemeen. 

Maak een persoonlijke afspraak

Social Elephant helpt je bij het opzetten van een geïntegreerde marketingstrategie, waarbij de verschillende sub-strategieën op elkaar aansluiten. Zo zorgen we er samen voor dat je een grotere groep klanten bedient en daarmee je bedrijfsresultaten verbetert!

KENNIS DELEN IS VERMENIGVULDIGEN

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden