Online lead generatie

Meer leads leiden tot meer klanten en daarmee tot een hogere omzet van je organisatie. Het blijkt vaak echter een hele uitdaging te zijn om deze leads te genereren! Hoe trek je de juiste mensen naar je website? Hoe maak je van een bezoeker een klant? Social Elephant helpt je door dit proces te gaan! Samen maken we een inventarisatie van de doelgroep, om op basis daarvan een customer journey uit te stippelen. De customer journey vormt de eerste stap in de optimalisatie van je website of webshop. Zo wordt de basis gelegd voor een verbeterde online lead generatie en daarmee een verhoging van je omzet. 

Houd er rekening mee dat er verschillende soorten leads bestaan. Mogelijk ben je niet direct op zoek naar klanten voor je webwinkel, maar wil je dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Op termijn zou je de nieuwsbrief kunnen vullen met advertenties, om zo meer uit deze groep met leads te halen. Ook zou je groepen aan kunnen zetten tot het opvragen van informatie, om vanuit daar een lead om te zetten naar een klant.

Identificatie van je doelgroep

Online lead generatie begint bij de identificatie van je doelgroep. Daarbij helpt dit je website- of webshopstrategie vorm te geven. Het design van een website moet immers aansluiten op de doelgroep hiervan. Om de doelgroep beter in kaart te brengen, kun je gebruik maken van bestaande data over klanten. Dit kan de data uit het kassasysteem van je fysieke winkel zijn, data over de bezoekers van je bestaande website, enzovoorts. Op basis van deze data kun je zogenaamde persona’s opstellen. Een persona is eigenlijk niets meer dan een schets van een potentiële klant. Hoe oud is de klant? In wat voor gezinssituatie bevindt de klant zich? Heeft een klant een eigen woning? Enzovoorts. 

Nadat je een aantal van deze persona’s ontwikkeld hebt, kun je de customer journey proberen uit te stippelen. Op welke manier komt de klant in aanraking met je organisatie? Hoe zet je de klant aan tot het bezoeken van je website? Welke weg legt een klant af op je website? Enzovoorts. Wij helpen je hier graag bij! Onze ervaring in online marketing geeft je nieuwe, frisse inzichten.

Website verbeteren op basis van de klantreis

Wanneer de klantreis ontwikkeld is, kun je een website of webshop optimaliseren. Op welke punten kun je call to action-buttons plaatsen? Waar zet je een bezoeker aan tot het invoeren van zijn of haar mailadres? Enzovoorts. Dit zijn duidelijke stappen richting een verbeterde online lead generatie. Ook kun je kijken of de content op je website aansluit bij je doelgroep! Spreekt de content deze doelgroep aan, of dien je de schrijfstijl en onderwerpen aan te passen? Het verbeteren en toevoegen van content draagt niet alleen bij aan de optimalisatie van je online lead generatie, maar bijvoorbeeld ook aan je SEO strategie en je content strategie in het algemeen. 

Het aanspreken van klanten begint bij het achterhalen van hun vraag of wens. Met welke reden bezoekt een mogelijke klant je website of webshop? Wanneer je deze vraag in kaart hebt gebracht, wordt het veel gemakkelijker om het aantal leads en daarmee de conversie van je website te optimaliseren.

KENNIS DELEN IS VERMENIGVULDIGEN

Kennis delen is vermenigvuldigen. In ons gratis E-book lees je precies hoe je in 3 stappen online resultaat kunt halen. Zo kun je zelf aan de slag en weet je hoe je jouw online groei aan kunt pakken. Jij wilt toch ook online groeien?

PDF Downloaden